Mangel på tid, masser af skærme? Prøv micro-læring

65 procent af børnene, der går i grundskolen i dag, vil som voksne komme til at arbejde i jobs, der ikke engang eksisterer endnu. På et arbejdsmarked i hurtig forandring handler det om evnen til igen og igen at kunne lære nyt, der giver dig succes. Vi giver råd til, hvordan micro-læring kan hjælpe dig og dine kolleger på vej.

Ny teknologi er ikke bare et springbræt for nye forretningsmuligheder – den påvirker også vores arbejdsliv. Ifølge rapporten The Future of Jobs fra World Economic Forum vil antallet af jobs sandsynligvis stige i mange sektorer i de kommende år, men ny teknologi vil også forandre de krav, jobbet stiller. Det vil til gengæld stille høje krav til kompetenceudvikling både hos mennesker og virksomheder.

Samtidig giver teknologien også muligheder, og i de seneste år er såkaldt micro-læring vokset i popularitet med en nærmest eksplosionsagtig fart.

Micro-læring er en pædagogisk model, hvor du tager dit kursus og deler det op i meget korte dele, som kursusdeltagerne kan tage på deres mobil eller på deres computer – ja, hvor som helst de vil, når de har fem minutter tilovers. Tænk på tutorials på Youtube, hvor man på fem minutter kan lære, hvordan man laver en avanceret afrikansk fletning, bager en kage eller skifter dæk på bilen, men oversæt det i stedet til læring om jobrelaterede ting.

– Jeg vil sige, at den absolut største trend inden for vores branche i 2018 var micro-læring, siger Benjamin Palmqvist, salgschef hos e-learning virksomheden Tictac.

Læring uanset hvornår, hvor og hvem

– Især i store, geografisk spredte organisationer kan det være svært at planlægge fysiske uddannelsestiltag, hvor alle kan deltage, men med micro-læring kan du dele læringssessionerne op, så alle kan deltage, uanset hvor de er, og uanset hvornår de har tid.

Desuden kræver micro-læring ikke, at den ansatte afsætter tid i kalenderen, for kurset er tilgængeligt selv i en lille bitte pause og med adgang direkte på mobilen.

– Eftersom man gør brug af den viden, man opnår i sit hverdagsliv og udnytter kundskaben samtidig med sine daglige arbejdsopgaver, opnår man nogle fordele, som ikke er mulige med nogen anden form for uddannelse, siger Benjamin Palmqvist.

Præcis som med alt andet, så egner micro-læring sig bedre til nogle ting end til andre. Hvis du skal lære enkle, afgrænsede arbejdsopgaver eller supplere din eksisterende kunnen, kan det fungere udmærket. Skal du derimod lære dig mere komplicerede ting eller bevæge dig ind på et helt nyt område, kan micro-læring føre til fortabelse i detaljer og gøre det svært at få overblik.

Som en forberedelse til det fysiske møde

Desuden mener Benjamin Palmqvist, at der findes områder, hvor micro-læring aldrig kan slå det fysiske møde mellem mennesker.

– Visse funktioner kræver, at vi mødes og interagerer med hinanden. Derimod kan du med micro-læring giver forkundskaber, så alle deltagere er bedre forberedte til det fysiske møde, og efterfølgende kan du forstærke det, du har lært med micro-læring. På den måde skaber du forudsætninger for, at du altid udvikles på jobbet.

Fem trin til vellykket micro-læring

1. Tænk igennem hvem, der skal på kursus, hvilke forkundskaber de har, og hvad du gerne vil have, at de lærer. Passer det til micro-læring, eller bør du benytte en anden form for pædagogik?

2. Hvis micro-læring passer, så tænk over, om alle dine ansatte har samme forkundskaber og dermed kan gå på samme kursus, eller om du skal tilpasse kursets indhold eller struktur til de forskellige grupper.

3. Ofte benyttes micro-læring, når virksomheden skal gennemgå en forandringsproces eller ønsker, at alle skal gå samme vej. Her opnår du det bedste resultat, hvis alle i gruppen tager kurset samtidig. Du kan desuden forstærke effekten af kurset med for eksempel micro-budskaber på plancher ved kaffemaskinen.

4. Undgå at køre for mange micro-uddannelser samtidig, for så bliver det let rodet og pædagogikken mister sin effekt.

5. Glem ikke at evaluere, når kurset er overstået. Som med al anden form for uddannelse, skal du undersøge, om det virkede efter hensigten, og herefter skal du turde lave ændringer for at nå derhen, hvor du gerne vil.

Læs også:
Fremtiden kræver virksomhedskulturer, hvor kreativiteten vokser
The Future of Jobs Report 2018

27 august 2019

91 procent får udrettet mere pr. distance

Forskerne er enige: Vi er mere produktive, når vi ikke skal sidde på kontoret og arbejde hele tiden. Det findes der flere forklaringer på.

11 september 2019

Gode nyheder kommer sjældent alene

Micro learning har vist sig at være mere effektive end traditionel læring. CCS kan være medvirkende til, at vi opnår Paris-aftalens mål om en maksimal global opvarmning på 1,5 grader. Sidst men ikke mindst tager Volvo kampen op mod Tesla med ”folkets elbil” Polestar 2.

28 august 2019

Harvard forskere: Det her får os til at lykkes på vores job

Som chef påvirker du, hvordan medarbejderne har det på jobbet, og dermed hvordan de præsterer. Men hvordan får du dem til at trives – og dermed præstere – så godt som muligt? Forskere fra Harvard har bevist, at det ikke er motivationen, der giver en høj ydeevne, men derimod fremgang der skaber motivation.

26 august 2019

Mere bæredygtig IT med ny mærkning

Forskere ved Chalmers har udviklet et sporingssystem for elektriske og elektroniske produkter, hvor det via et infotag er muligt at spore, hvor komponenterne kommer fra og hvilke materialer de indeholder.

22 august 2019

Årets hotteste trends – fra robotter til stemmestyring

For tolvte gang præsenterer analysevirksomheden The Future Today Institute en rapport spækket med de største tendenser inden for teknologi og videnskab. 2019 Tech Trends Report indeholder 315 forskellige trends – 30 procent flere end året før. Her er nogle af de vigtigste.

24 juli 2019

Fremtiden kræver virksomhedskulturer, hvor kreativiteten vokser

I en fremtid, hvor ingen ved, hvad morgendagen byder på, er virksomheder nødt til at blive mere innovative. Det gælder om at skabe virksomhedskulturer, hvor tillid vægtes højt, kreativitet opfordres og medarbejdere på alle niveauer føler sig delagtiggjort.

2 juli 2019