Klienthåndtering er en vigtig del af IT-sikkerheden

Flere og flere opkoblede enheder, som både bruges privat og på arbejde, tvinger virksomhederne til at modernisere klienthåndteringen. Ellers risikerer man udfordringer med IT-sikkerheden.

Vi benytter stadig flere forskellige enheder til at koble os på nettet og kommunikere med. Computere, mobiltelefoner og tablets er blevet suppleret med wearables. Hvad det næste bliver, må fremtiden vise.

At benytte disse enheder til at koble os på sociale medier og holde private kontakter ved lige er én ting. Men de bruges i dag lige så tit til kommunikation og dokumenthåndtering i forbindelse med jobbet. Det giver en fleksibel arbejdssituation, men det giver også helt nye udfordringer for den afdeling eller person, der er ansvarlig for virksomhedens klienthåndtering.

Funktionelle værktøjer man trives med

Nutidens medarbejdere forventer, at information og dokumenter er lette at få adgang til og arbejde med. Derfor har de brug for værktøjer, der er funktionelle, og som de også trives med. Så er de nemlig mest kreative og præsterer bedst.

– I praksis har vi en kombination af Bring Your Own Device-princippet, og at medarbejderne tilbydes stort set frit valg af udstyr på firmaets regning, siger Henrik Byström, chef for forretningsområdet Modern Workplace hos Microsoft.

Drift og vedligehold er en stor del af klienthåndteringen. Med et stort udvalg af enheder, leverandører og operativsystemer gælder det om at sørge for at håndtere dette på en måde, så alt stadig passer sammen i forhold til organisationens retningslinjer.

– Der er en åbenlys risiko for, at det bliver for spredt, og at man mister kontrollen med visse enheder eller applikationer. Derfor er der brug for nye værktøjer for at forhindre dette og forebygge risikoen.

Bevar kontrollen og sikkerheden

Henrik Byström konstaterer også, at klienthåndtering og IT-sikkerhed ikke altid går hånd i hånd hos alle virksomheder.

– Så bliver det let unødvendigt trægt og også besværligt for både IT-afdelingen og brugerne. Moderne cloud-baseret klienthåndtering skaber muligheder for at arbejde effektivt men stadig bevare kontrollen og sikkerheden.

Indkøb af nye produkter og fordeling til de rigtige brugere er en anden ting, som kan være en tidskrævende del af klienthåndteringen. På samme måde som at tage sig af konfiguration og installation af applikation til såvel arbejde som sikkerhed.

Når udviklingstempoet inden for både hardware og software fortsætter med at stige, bliver der hurtigt endnu flere af den slags opgaver, der havner på IT-afdelingens bord. Nu findes der nye tjenester, som betyder, at det kan lade sig gøre at have ansvaret for at distribuere, nulstille og genanvende enheder, uden overhovedet at behøve håndtere de fysiske enheder.

Med en dedikeret webshop kan brugerne desuden – på baggrund af specificerede retningslinjer – lægge deres egne bestillinger direkte hos leverandøren.

Vi tager følsomme data med os

En anden udfordring kommer af, at der er stadig flere forretningskritiske informationer, der flyder rundt på og mellem vores enheder. Det handler om at sørge for, at det sker på en sikker måde for eksempel ved at bestemme på hvilken måde, de må deles og distribueres.

– Sikkerhedsaspektet er vigtigere end nogensinde før, fordi vi er mere mobile og bærer følsomme informationer med os. For det første handler det om at have løsninger, der kan afgøre identiteten på den, der ønsker adgang og at have tydlige grænser for hvem, der har adgang til hvad.

Modern Workplace

Modern Workplace er en helhedsløsning, som blandt andet flytter klienthåndteringen ud i skyen. På den måde får du fuld kontrol over dine enheder og kan beskytte dem og den data, der lagres på enhederne.

Læs mere om tjenesten

Læs også: Sådan lægger du grunden til virksomhedens IT-sikkerhedsarbejde

31 januar 2020

Tips og tricks til at få mere ud af Microsoft Teams

Flere og flere får øjnene op for, hvordan Microsoft Teams kan bruges til både intern og ekstern kommunikation, men langt fra alle ved, hvordan de får mest muligt ud af programmet. Vi har de tips, der gør din Teams-oplevelse bedre.

TIPS: Takt og tone for videomøder

Videomøder sparer både tid og miljømæssige ressourcer. Men de medfører også nogle udfordringer. Her er ekspertens bedste tips til et godt, digitalt møde.

Alt du skal bruge i én pakke

Contour Travel Kit kombinerer nogle af Contour Designs mest populære produkter. Tanken er, at du skal kunne bære dem med dig og skabe en ergonomisk arbejdsplads, uanset hvor du er.

Sådan skaber du et ergonomisk kontor hjemme

Vi har ikke flere undskyldninger, men vi har stadig vores dårlige vaner. Det er på tide at arbejde mere ergonomisk hjemmefra. “Virksomhedens udgifter til sygefravær på grund af den slags skader har længe været temmelig høje.”

Er du klar til fremtidens medarbejdere?

Vi er hastigt på vej ind i en ny æra af at arbejde hjemmefra. Så det er ved at være på tide at slå myten om ikke at blande arbejde og privatliv ihjel. “Mange kan sagtens være engagerede, selv når de arbejder hjemmefra en lørdag aften”, siger forskeren Kristina Palm.

Digitalt samarbejde i en verden under forandring

Digitalisering, nye arbejdsmønster og ny adfærd har forandret hvordan, hvornår og hvor, vi arbejder, og hvilke, vi arbejder med. Lenovo forudså udviklingen, indså relevansen af digitale samarbejdsredskaber og skabte en ny produktkategori til den moderne arbejdsplads.