Fremtiden kræver virksomhedskulturer, hvor kreativiteten vokser

I en fremtid, hvor ingen ved, hvad morgendagen byder på, er virksomheder nødt til at blive mere innovative. Det gælder om at skabe virksomhedskulturer, hvor tillid vægtes højt, kreativitet opfordres og medarbejdere på alle niveauer føler sig delagtiggjort. Det er også vigtigt at træffe en beslutning om, hvilken type virksomhed man vil være og derefter lade det være en rød tråd i beslutningerne.

Der er så meget man kan gøre for at hjælpe kreativiteten og modet på vej. Som for eksempel at afsætte to timer hver fredag til at brainstorme.

Forleden talte jeg med mine børn om telefoner. At da jeg var lille, sad der en telefon på væggen, som man svarede, når den ringede – uden at vide hvem det var. De syntes, det var helt vildt.

Alexandra Fürst tager en tår af sin kaffe. Det er koldt udenfor det berømte Tössebageriet i Stockholm, cirka minus ti grader, og hun luner sine hænder på det varme glas. Cafeen har altid set mere eller mindre sådan her ud, og mazarinkager, kiks og hindbærsnitter har alle deres faste pladser på hylderne. Det er en slags modvægt til det, vi skal tale om; den hurtige udvikling i vores samfund.

Alexandra Fürst har brugt en stor del af sin karriere på at forstå, hvad den teknologiske udvikling består af, og hvad den indebærer for os mennesker – og hvordan man finder forretningen i alt det nye. Hun er en sand veteran i den sammenhæng, IT-sporet hoppede hun på præcis, da dotcom-æraen satte i gang midt i 90’erne.

– Jeg var netop blevet færdig med mine studier til civilingeniør, og at gå ind i IT-nichen den gang, da branchen virkelig boblede, føltes vildt spændende, siger hun.

Alexandra Fürst har siden da arbejdet i flere forskellige stillinger og brancher, både på leverandørsiden og som indkøber af IT-ydelser. Hendes seneste job var som IT- og forretningsudviklingschef hos finansieringsselskabet Wasa Kredit.

– Hvis jeg skal trives i et job, er det vigtigt, at der er en vilje til udvikling og forbedring. Jeg er rastløs, stædig og ekstremt målrettet – og så skal det være svært, ellers kommer jeg let til at kede mig. De udfordringer, som IT-branchen byder på netop nu, passer mig med andre ord perfekt!

Få ting til at ske

At hun er en person, som får tingene til at ske og ikke giver op, før det er klart, er noget hendes tidligere kolleger hos Wasa Kredit kan skrive under på. I løbet af de knap tre år hun var ansat dér, udviklede Alexandra Fürst store dele af finansieringsselskabets e-platform. Under hendes ledelse blev der skabt en app, e-signatur og en e-handelsløsning.

– Appen blev faktisk til under et hackathon, hvor vores medarbejdere mødtes for at øse af deres idéer. At gøre sådan noget kan være helt fantastisk! Da jeg stod dér og lyttede til mine kollegers idéer, blev jeg opfyldt af følelsen af, at alt er muligt, siger hun og ser fuldstændig lykkelig ud.

At turde satse tid og penge på at bryde mønstre og gøre noget andet end det sædvanlige, er en af Alexandra Fürsts hjertesager.

– Jeg tror, at der hos mange virksomheder mangler både tid og styrke/overskud til at være visionære. Hvis man er stresset og får lagt store krav på sine skuldre, så ryger kreativiteten først. Der tales meget om, at man skal være innovativ i dag for at kunne klare sig i konkurrencen. Innovation er at turde tænke uden for rammerne og skifte til kundens perspektiv – hele tiden, siger hun.

I bund og grund tror Alexandra Fürst, at det handler om at skabe en virksomhedskultur, hvor tillid vægtes højt. Hvor kreativitet opmuntres, og hvor medarbejdere på alle niveauer lige fra trainee til CEO føler, at de kan pitche deres idéer ind.

– Der er så meget, man kan gøre for at hjælpe kreativiteten og modet på vej. Som for eksempel at afsætte to timer hver fredag til at brainstorme, siger hun og fortsætter:

– Men man skal også turde teste sine idéer af. Hvis man gør det i en lille skala, behøver det ikke indebære nogen stor risiko.

Svært at navigere

Al respekt til nye idéer – men allerførst kræves det, at man gør sig nogle tanker om, hvilken retning virksomheden bør gå. Hvilken teknologisk tilpasning og hvilken forretningsmodel der vil komme til at fungere bedst? Noget der ikke altid er helt let at vide i en verden, hvor teknologi hele tiden skaber nye muligheder og gamle forretningsmodeller bliver vendt på hovedet. Alexandra Fürst er enig i, at det er svært at navigere i dag.

– Det går så stærkt nu, at ingen ved, hvad der kommer til at ske i morgen. Derfor må man beslutte sig for, hvilken type virksomhed man vil være og derefter lade det skinne igennem hele vejen gennem beslutningen. Læg et ambitionsniveau og hold det, siger hun og fortæller, at hun tror meget på at arbejde efter en ledestjerne og have visioner.

Snart er der ingen, som vil handle med virksomheder, der ikke agerer ansvars­bevist og bæredygtigt.

– Man kan ikke længere lægge en femårsplan og bare køre derudaf, og det kan være frustrerende. Men hvis man som medarbejder er sikker på, hvad virksomheden vil, og hvad den står for, så bliver det lettere at møde forandringerne.

At slå fast, hvilken type virksomhed man ønsker at være, er også vigtigt ud fra et bærdygtighedsperspektiv.

– Snart er der ingen, som ønsker at handle med virksomheder, der ikke agerer ansvarligt og klimavenligt. Det samme gør sig gældende, når det handler om at tiltrække nye talenter. Ingen vil arbejde i en virksomhed, der står for værdier og holdninger, man ikke selv kan stå inde for, siger hun.

Tilbage til telefonen på væggen i Alexandra Fürsts barndomshjem. Måske kommer netop det produkt ikke til at blive en stor sællert igen, men der er noget i hendes anekdote, man bør holde fast i. Som går hånd i hånd med den teknologiske udvikling.

– Jeg tror virkelig på, at det fysiske og det analoge vil komme mere og mere som et supplement til det digitale. Yoga, digital detox … Hele det segment kommer til at vokse, og det er tiltrængt. Teknologien har jo givet os nogle kæmpe fordele, men det er som med alt andet. Der skal findes en balance.

Tre tendenser inden for IT, som vil vokse i løbet af 2019

Nysgerrige virksomhedskulturer

Flere og flere virksomheder vil få øjnene op for værdien af at have en ånd af nysgerrighed i deres kultur; hvor der er tillid, lyst og plads til at tage hånd om alle de nye muligheder, der hele tiden dukker op.

Sikkerhed og integritet

Mennesker ønsker at føle sig trygge, og ingen vil arbejde med en virksomhed, der ikke håndterer deres data på en ordentlig måde.

AI

Her ligger der et kæmpe potentiale, og på trods af at teknologien har eksisteret et stykke tid, er vi stadig kun i begyndelsen af udviklingen.

Navn: Alexandra Fürst.
Alder: 45 år.
Familie: Mand og tre børn (4, 11 og 13 år).
Gør: Ny EVP IT & Digitalisation (CIO) for Dustin Group.
Mit bedste bæredygtighedstip: Tænk over hvordan du kan holde længe – måske er det fint at slukke alle telefoner og skærme en gang imellem og hvile sig? En bæredygtig virksomhed? Spørgsmålet er, hvilken slags virksomhed I ønsker at være – og så handle konsekvent efter det, I vælger.

2 juli 2019

Fire trin til at komme i gang med at arbejde med AI

AI kan føles abstrakt og svært at få hold på – men skridtet fra buzzword til konkret værdi for din virksomhed er ikke lang. Sådan her kan du begynde dit første AI-projekt.

27 november 2019

3 skøre forskningsprojekter der udvider vores horisont

Inden vi flytter til Mars, skal vi smide en atombombe på planeten. Snart kan vi måske tweete alene ved tankens kraft. Allerede nu kan forskere se igennem vægge via vores trådløse netværk. Her er tre skøre projekter, der (måske) viser vejen ind i fremtiden.

14 november 2019

10 fakta om e-handel

E-handel i Norden vokser hurtigere end noget andet sted i verden, sydkoreanerne køber deres dagligvarer på nettet, og mobilen har overhalet både computer og tablet som den foretrukne platform, når vi handler på nettet. E-handel udvikler sig hele tiden, men nogle rekorder står fast…

14 oktober 2019

7 succeskriterier for arbejde på farten

Virksomheder, der giver deres medarbejdere mulighed for distancearbejde, har meget at vinde: Mere tilfredse og effektive medarbejdere og samtidig bliver virksomheden mere attraktiv for nye talenter. Her er de vigtigste succeskriterier.

10 oktober 2019

Sådan skal Dustin tage vare på sin egen innovationsevne

Så hvordan sørger man for ikke at miste sig selv i interne projekter og i stedet bevare kundefokus og innovationsevne? Vi spurgte Jenny Litborn, ansvarlig for Service Product Management hos Dustin, som blandt andet leder virksomhedens strukturerede innovationsarbejde.

7 oktober 2019

91 procent får udrettet mere på farten

Forskerne er enige: Vi er mere produktive, når vi ikke skal sidde på kontoret og arbejde hele tiden. Det findes der flere forklaringer på.

11 september 2019
Vær først med det nyeste