Digitalt samarbejde i en verden under forandring

Digitalisering, nye arbejdsmønster og ny adfærd har forandret hvordan, hvornår og hvor, vi arbejder, og hvilke, vi arbejder med. Lenovo forudså udviklingen, indså relevansen af digitale samarbejdsredskaber og skabte en ny produktkategori til den moderne arbejdsplads.

Arbejdslivet og dets forudsætninger forandres i et højt tempo, og det er aldrig gået hurtigere end nu. For at kunne leve op til morgendagens udfordringer indser flere og flere virksomheder, at de er nødt til at ændre deres grundlæggende IT-infrastruktur.

- Lige nu ser vi, at virksomhederne er nødt til at ændre deres forretningsmodel. Det handler ikke kun om at vælge cloud-løsning, men også om at bygge en stærk virksomhedskultur. I dag har vi fem generationer på arbejdsmarkedet. At alle taler forskellige sprog stiller høje krav til vores chefer, siger Annbritt Andersen, Head of EMEA Smart Office hos Lenovo.

- 50 procent af arbejdsmarkedet udgøres af generationen Millennials. For mange af dem er det vigtigere selv at kunne vælge computer, at have tid til sociale medier og at kunne arbejde, hvor de vil, end at have en høj løn. Som virksomhed er du nødt til at kunne tiltrække og beholde de unge talenter, der elsker at arbejde ved gode virksomheder. De vil dermed være med til at drive virksomhedens digitale transformation.

Flere vil finde en balance mellem arbejde og fritid

Annbritt plejer at sige, at arbejde ikke længere er et sted, vi møder op på, men noget vi gør, og at vi derfor er nødt til at finde en god balance mellem arbejde og fritid. Når den forandrede sundhedstilstand i verden nu har tvunget os til at tilpasse os til denne nye måde at arbejde på i løbet af meget kort tid, er spørgsmålet højaktuelt.

- Blandt chefer har der været en bekymring om, at medarbejderne ville vaske tøj, slappe af på sofaen og træne i stedet for at lave det, der blev forventet af dem. Nu er de blevet tvunget til at stole mere på deres medarbejdere, og det har vist sig, at de er blevet endnu mere produktive. Samtidig er det blevet medarbejderens ansvar at finde en balance mellem arbejde og familietid, siger Annbritt.

En dedikeret kommunikationsenhed til det personlige arbejdsområde

Da Lenovo forstod, hvor udviklingen var på vej hen, begyndte de at fokusere mere på produkter til digitalt samarbejde. ThinkSmart Hub 500 blev løsningen til mødelokalet, nye ThinkSmart View blev løsningen til det personlige arbejdsområde.

- Analytikere forudså, at vi i 2020 ville bruge 40 procent af vores arbejdsdag i mindre huddle rooms. Endnu mere overraskende var, at vi ville bruge 45 procent af arbejdsdagen selv i et personligt område. Derfor ville vi bygge en ny kategori med samarbejdsredskaber til det område, fortæller Annbritt.

Lenovo ThinkSmart View beskrives bedst som en digital, personlig assistent til dine møder. Med en touchskærm på 8’’, højtalere og indbygget mikrofon er enheden bygget til at håndtere og administrere digitale møder med mennesker rundt omkring i verden. Det eneste, brugeren skal gøre for at komme i gang, er at logge på med sin Microsoft 365-konto eller Zoom-konto.

- Det er en dedikeret kommunikationsenhed, som lader dig deltage i møder og udføre administrative opgaver uden at belaste din computer. Det betyder, at du kan arbejde videre på din computer, samtidig med at du sidder i et møde - uden at skulle skifte vindue, fortæller Annbritt.

Bygget til samarbejdsredskaber fra Microsoft

Lenovo ThinkSmart View er bygget til Microsoft Teams og kræver, at brugeren har en 365-konto eller en Zoom-konto. Enheden kan bruges på kontoret, men også ved distancearbejde i hjemmet. Eftersom det er nemt at logge ud og skifte bruger, er den tilstrækkeligt fleksibel til brug på delte skrivebordpladser, i telefonrum og andre fællesområder.

Annbritt ser ThinkSmart View som en solklar puslespilsbrik i det moderne arbejdsliv.

- Udviklingen af digitale samarbejdsredskaber har aldrig været hurtigere, så det er en spændende tid. At virksomheder samtidig er presset til at skabe sunde arbejdsmiljøer, hvor mennesker er glade og elsker deres jobs, får mig til at tro, at vi har en interessant rejse foran os de næste par år.

Annbritt Andersen

Head of EMEA Smart Office


Intel® Core™ i5 vPro™ processor

Lignende læsning:

Effektiv digital kommunikation med de rette redskaber
Videokonferencer og hjemmearbejde uden problemer
Værktøjer til moderne samarbejde

20 april 2020

Tips og tricks til at få mere ud af Microsoft Teams

Flere og flere får øjnene op for, hvordan Microsoft Teams kan bruges til både intern og ekstern kommunikation, men langt fra alle ved, hvordan de får mest muligt ud af programmet. Vi har de tips, der gør din Teams-oplevelse bedre.

TIPS: Takt og tone for videomøder

Videomøder sparer både tid og miljømæssige ressourcer. Men de medfører også nogle udfordringer. Her er ekspertens bedste tips til et godt, digitalt møde.

Alt du skal bruge i én pakke

Contour Travel Kit kombinerer nogle af Contour Designs mest populære produkter. Tanken er, at du skal kunne bære dem med dig og skabe en ergonomisk arbejdsplads, uanset hvor du er.

Sådan skaber du et ergonomisk kontor hjemme

Vi har ikke flere undskyldninger, men vi har stadig vores dårlige vaner. Det er på tide at arbejde mere ergonomisk hjemmefra. “Virksomhedens udgifter til sygefravær på grund af den slags skader har længe været temmelig høje.”

Er du klar til fremtidens medarbejdere?

Vi er hastigt på vej ind i en ny æra af at arbejde hjemmefra. Så det er ved at være på tide at slå myten om ikke at blande arbejde og privatliv ihjel. “Mange kan sagtens være engagerede, selv når de arbejder hjemmefra en lørdag aften”, siger forskeren Kristina Palm.

Effektiv digital kommunikation med de rette redskaber

Jon Strindlund ved Poly har arbejdet i videokonferencebranchen siden 2001. Han har set, hvordan vi er gået fra et tyk-tv i mødelokalet til små og opkoblede huddle rooms. Her er hans bedste tips til vellykkede digitale møder.