Det gør succesfulde CIO'er anderledes

Undgå at stirre dig blind på omkostningerne, hav et stærkt samarbejde med andre virksomhedsledere og se på IT-sikkerhed som en vækstfaktor. Det er tre tips, der vil gøre dig til en mere succesfuld CIO.

Har succesfulde personer med CIO-titlen noget til fælles? I en rapport fra Deloitte har man sammenlignet svar fra CIO'er hos succesrige amerikanske virksomheder med øvrige (globale) CIO'er. Her fandt man fem grundlæggende ting, der adskiller de 1.200 deltagere.

En succesrig virksomhed defineres som en organisation, der opnår bedre økonomiske og ikke-økonomiske resultater end andre, der opererer i det samme område, over en periode på mindst fem år.

1. Prioriterer resultater og vækst, ikke omkostninger

CIO'er i succesrige virksomheder stirrer sig ikke blinde på omkostningerne. I stedet fokuserer de på øget vækst og at få IT-afdelingen til at levere bedre resultater. De prioriterer altid indtægter før omkostninger og driver overskud gennem innovation, priser eller volumen.

Dette bekræftes af en anden flerårig undersøgelse fra Deloitte, som viser, at succesrige virksomheder fokuserer på tre regler:

  • Bedre før billigere
  • Indtægter før omkostninger
  • Der er ikke andre regler

2. Relationen til CFO'en

Succesfulde CIO'er opbygger og vedligeholder gode relationer til andre ledere i virksomheden. Og her er nogle relationer særligt vigtige. Et stærkt samarbejde med virksomhedens CFO kan give mere intelligente IT-investeringer, der understøtter strategiske vækstplaner, der forbedrer forretningen og fører til effektiv risikostyring. Relationen til CFO'en kan også være en nøgle til at skabe tillid hos andre ledere i virksomheden, inklusive den administrerende direktør.

3. Investerer i uddannelse og motiverer kompetence

Ifølge Gartners CIO Agenda mener to ud af tre CIO'er, at manglen på kompetencer inden for IT-området er kritisk. Succesfulde CIO'er bruger derfor megen energi på at tiltrække, fastholde og motivere kompetence og udvikle ledere inden for IT-området.

Tips til at udvikle, motivere og engagere kompetence

  • Giv udtryk for visioner, værdier og klare forventninger
  • Hav som mål at skabe en resultatorienteret kultur
  • Prøv at identificere kompetente medarbejdere så tidligt som muligt, og lad dem arbejde på vigtige projekter

4. Fokuserer på kundeoplevelsen

Dygtige CIO'er forstår vigtigheden af at etablere partnerskaber og implementere teknologi for at skabe lokkende kundeoplevelser. De opbygger systemer og tjenester til at tiltrække nye og fastholde eksisterende kunder. En anden prioritet er indsamling og analyse af kundedata, og at dette gøres i samarbejde med marketingafdelingen for at øge antallet af kundefokuserede initiativer.

Mens 66 procent af de succesfulde CIO'er fokuserer på at levere problemfri kundeoplevelser, er dette kun i fokus hos 43 procent af CIO'erne i den øvrige gruppe.

5. Kæder IT-sikkerhed og databeskyttelse sammen med vækst og kunder

Halvdelen af alle CIO'er i succesrige virksomheder angav "håndtering af IT-sikkerhed og risici" som et prioriteret IT-initiativ. De ser desuden IT-sikkerhed som en vækstmulighed. Et sikkert IT-miljø giver øget tillid fra kunderne og viser en vilje til at beskytte kundernes data. Desuden kan man levere pålidelige tjenester internt og på den måde hjælpe virksomheden med at blive en respekteret og værdsat samarbejdspartner.

Ifølge TRUSTe/National Security Alliance 2016 U.S. Consumer Privacy Index vil 89 procent af de adspurgte undgå virksomheder, som ikke kan beskytte deres data.

Læs vores fem brugbare tips til vellykket outsourcing.

Kilde: Deloitte

15 januar 2019

Årets hotteste trends – fra robotter til stemmestyring

For tolvte gang præsenterer analysevirksomheden The Future Today Institute en rapport spækket med de største tendenser inden for teknologi og videnskab. 2019 Tech Trends Report indeholder 315 forskellige trends – 30 procent flere end året før. Her er nogle af de vigtigste.

24 juli 2019

Fremtiden kræver virksomhedskulturer, hvor kreativiteten vokser

I en fremtid, hvor ingen ved, hvad morgendagen byder på, er virksomheder nødt til at blive mere innovative. Det gælder om at skabe virksomhedskulturer, hvor tillid vægtes højt, kreativitet opfordres og medarbejdere på alle niveauer føler sig delagtiggjort.

2 juli 2019

Klar til sommeren?

Det er næsten umuligt at forstå, men ferien nærmer sig. Gløderne fra Sankt Hans-bålet er slukket, og jordbærsæsonen er begyndt. Dustins egne mærker, sørger for, at du er klar til alle sommerens eventyr.

26 juni 2019

Genanvendelse i stedet for genbrug - her er fordelene

Vi taler med genanvendelseseksperterne fra Inrego for at finde ud af, hvorfor man bør arbejde med genanvendelse i stedet for genbrug. Der er nemlig rigtig mange fordele.

28 maj 2019

Sådan får du alle til at arbejde hen imod det samme mål

Succesfulde virksomheder kræver engagerende medarbejdere. Hvordan lykkes man med at få det? Her er fem måder, der kan øge engagementet på arbejdspladsen.

7 maj 2019

Internet er brudt: ”Vrede og had får størst spredning”

Hvordan påvirker sociale medier egentlig demokratiet? Det undersøger forfatterne Martin Gelin og Karin Pettersson i deres nye bog Internet er brudt – Silicon Valley og demokratiets krise.

24 april 2019