Det gør succesfulde CIO'er anderledes

Undgå at stirre dig blind på omkostningerne, hav et stærkt samarbejde med andre virksomhedsledere og se på IT-sikkerhed som en vækstfaktor. Det er tre tips, der vil gøre dig til en mere succesfuld CIO.

Har succesfulde personer med CIO-titlen noget til fælles? I en rapport fra Deloitte har man sammenlignet svar fra CIO'er hos succesrige amerikanske virksomheder med øvrige (globale) CIO'er. Her fandt man fem grundlæggende ting, der adskiller de 1.200 deltagere.

En succesrig virksomhed defineres som en organisation, der opnår bedre økonomiske og ikke-økonomiske resultater end andre, der opererer i det samme område, over en periode på mindst fem år.

1. Prioriterer resultater og vækst, ikke omkostninger

CIO'er i succesrige virksomheder stirrer sig ikke blinde på omkostningerne. I stedet fokuserer de på øget vækst og at få IT-afdelingen til at levere bedre resultater. De prioriterer altid indtægter før omkostninger og driver overskud gennem innovation, priser eller volumen.

Dette bekræftes af en anden flerårig undersøgelse fra Deloitte, som viser, at succesrige virksomheder fokuserer på tre regler:

  • Bedre før billigere
  • Indtægter før omkostninger
  • Der er ikke andre regler

2. Relationen til CFO'en

Succesfulde CIO'er opbygger og vedligeholder gode relationer til andre ledere i virksomheden. Og her er nogle relationer særligt vigtige. Et stærkt samarbejde med virksomhedens CFO kan give mere intelligente IT-investeringer, der understøtter strategiske vækstplaner, der forbedrer forretningen og fører til effektiv risikostyring. Relationen til CFO'en kan også være en nøgle til at skabe tillid hos andre ledere i virksomheden, inklusive den administrerende direktør.

3. Investerer i uddannelse og motiverer kompetence

Ifølge Gartners CIO Agenda mener to ud af tre CIO'er, at manglen på kompetencer inden for IT-området er kritisk. Succesfulde CIO'er bruger derfor megen energi på at tiltrække, fastholde og motivere kompetence og udvikle ledere inden for IT-området.

Tips til at udvikle, motivere og engagere kompetence

  • Giv udtryk for visioner, værdier og klare forventninger
  • Hav som mål at skabe en resultatorienteret kultur
  • Prøv at identificere kompetente medarbejdere så tidligt som muligt, og lad dem arbejde på vigtige projekter

4. Fokuserer på kundeoplevelsen

Dygtige CIO'er forstår vigtigheden af at etablere partnerskaber og implementere teknologi for at skabe lokkende kundeoplevelser. De opbygger systemer og tjenester til at tiltrække nye og fastholde eksisterende kunder. En anden prioritet er indsamling og analyse af kundedata, og at dette gøres i samarbejde med marketingafdelingen for at øge antallet af kundefokuserede initiativer.

Mens 66 procent af de succesfulde CIO'er fokuserer på at levere problemfri kundeoplevelser, er dette kun i fokus hos 43 procent af CIO'erne i den øvrige gruppe.

5. Kæder IT-sikkerhed og databeskyttelse sammen med vækst og kunder

Halvdelen af alle CIO'er i succesrige virksomheder angav "håndtering af IT-sikkerhed og risici" som et prioriteret IT-initiativ. De ser desuden IT-sikkerhed som en vækstmulighed. Et sikkert IT-miljø giver øget tillid fra kunderne og viser en vilje til at beskytte kundernes data. Desuden kan man levere pålidelige tjenester internt og på den måde hjælpe virksomheden med at blive en respekteret og værdsat samarbejdspartner.

Ifølge TRUSTe/National Security Alliance 2016 U.S. Consumer Privacy Index vil 89 procent af de adspurgte undgå virksomheder, som ikke kan beskytte deres data.

Læs vores fem brugbare tips til vellykket outsourcing.

Kilde: Deloitte

15 januar 2019

Fire trin til at komme i gang med at arbejde med AI

AI kan føles abstrakt og svært at få hold på – men skridtet fra buzzword til konkret værdi for din virksomhed er ikke lang. Sådan her kan du begynde dit første AI-projekt.

27 november 2019

3 skøre forskningsprojekter der udvider vores horisont

Inden vi flytter til Mars, skal vi smide en atombombe på planeten. Snart kan vi måske tweete alene ved tankens kraft. Allerede nu kan forskere se igennem vægge via vores trådløse netværk. Her er tre skøre projekter, der (måske) viser vejen ind i fremtiden.

14 november 2019

10 fakta om e-handel

E-handel i Norden vokser hurtigere end noget andet sted i verden, sydkoreanerne køber deres dagligvarer på nettet, og mobilen har overhalet både computer og tablet som den foretrukne platform, når vi handler på nettet. E-handel udvikler sig hele tiden, men nogle rekorder står fast…

14 oktober 2019

7 succeskriterier for arbejde på farten

Virksomheder, der giver deres medarbejdere mulighed for distancearbejde, har meget at vinde: Mere tilfredse og effektive medarbejdere og samtidig bliver virksomheden mere attraktiv for nye talenter. Her er de vigtigste succeskriterier.

10 oktober 2019

Sådan skal Dustin tage vare på sin egen innovationsevne

Så hvordan sørger man for ikke at miste sig selv i interne projekter og i stedet bevare kundefokus og innovationsevne? Vi spurgte Jenny Litborn, ansvarlig for Service Product Management hos Dustin, som blandt andet leder virksomhedens strukturerede innovationsarbejde.

7 oktober 2019

91 procent får udrettet mere på farten

Forskerne er enige: Vi er mere produktive, når vi ikke skal sidde på kontoret og arbejde hele tiden. Det findes der flere forklaringer på.

11 september 2019
Vær først med det nyeste