Derfor skal dine indkøb flyttes til EDI

Minimal håndtering og fuldt automatiserede processer for dine indkøb. Det er nogle af fordelene, hvis dit indkøbssystem kobles til Dustins EDI-integration for sortiment.

Dustins EDI-løsning overflødiggør gamle, manuelle og administrative indkøbsrutiner. Processerne omkring ordrer, indkøb og fakturahåndtering bliver automatiseret. Det effektiviserer håndteringen, giver større kontrol og bedre muligheder for blandt andet at følge op på aftaler. Sådan siger Martin Olsson, projektleder for EDI hos Dustin.

Han synes, at alle kunder, der handler meget i Dustins webshop bør benytte EDI-systemet.

– Det giver store tidsmæssige besparelser i ordrer- og fakturaprocesserne. Hidtil har mere end 65 større kunder i Sverige valgt en integrationsløsning via EDI-ordre og betydeligt flere har et faktura-flow via EDI-faktura. Og der kommer hele tiden flere til.

Dustin tager ikke betaling for sin del af EDI-integrationen, hvis kunden vælger et af de prædefinerede standardformater. Der findes to måder, man kan få adgang til Dustins sortiment via integrationen.

Den første er, at Dustin sender et elektronisk produktkatalog – et såkaldt EDI-katalog, til kundens indkøbssystem hvert døgn. Indkøbssystemet findes som reglen i forretningssystemet. EDI-kataloget indeholder en XML-fil med blandt andet artikelnumre, produktbeskrivelse, lagersaldo, kundespecifikke priser og links til produktfotos.

Den anden EDI-løsning er en såkaldt ”punch-out”. Her får du adgang til en kundetilpasset version af Dustins webbutik via et link i dit indkøbssystem. Her overføres indkøbskurven fra webshoppen direkte til dit indkøbssystem.

 Fordelen er, at indkøbskurven havner i dit eget indkøbssystem.

– Fordelen er, at indkøbskurven havner i dit eget indkøbssystem. Det indebærer, at du kan tilføje dine egne processer, for eksempel attestering inden ordren sendes til os hos Dustin, siger Martin Olsson.

Mange større kunder har avancerede processer forbundet med indkøb, håndtering af asset management og attest. Via integrationen får kunderne fuld kontrol med disse og kan generalisere sin løsning mod flere integrerede leverandører, fortæller han.

Når kunden er tilfreds med sin indkøbskurv, sendes den automatisk til Dustin via det standardformat, man er blevet enige om. Dustin svarer direkte med en ordrebekræftelse til kundens indkøbssystem. Derefter sender Dustin en leveringsbekræftelse med en tracking funktion og sidenhen en EDI-faktura til kundens indkøbssystem.

Martin Olsson fortæller om fordelene ved at vælge ”punch-out”-løsningen:
- Sortimentet præsenteres grafisk på samme måde, som det ser ud i Dustins webshop. Men en almindelig årsag til at vælge katalogfilen i stedet for punch-out kan være, at kunden har en IT-policy om ikke at forlade sit eget IT-miljø, siger han.

Inden en kundes indkøbssystem kan kobles til Dustins EDI, skal systemet tilpasses – nogle gange med små konsulentydelser.

At integrere et indkøbssystem med Dustins inklusive test tager i reglen en til to måneder i kalendertid, men meget afhænger af indkøbssystemets forudsætninger.

5 andre vigtige fordele ved EDI

  1. Kontrol og sporbarhed bliver bedre.
  2. Miljøvenlig fordi papirfaktura ikke skal printes og sendes med post.
  3. Testet. Børnesygdommene ved EDI er overstået.
  4. Dustin klarer det meste i form af XML-filer i forskellige standarder.
  5. Ingen aftale. EDI kan ophøre når som helst – uden omkostninger.

Læs også om, hvordan du kan forenkle dine indkøb med EDI og
hvordan du kan spare penge med den rette licenshåndtering.

19 januar 2019

7 trin til vellykket krisehåndtering

Hvad gør man, når krisen banker på døren? Når man står midt i en krise, er man også forbi det første vigtige skridt på vejen, nemlig planlægningen.

Forslag til handling i en krisesituation

En af erfaringerne fra finanskrisen i 2008 er, at god virksomhedsledelse gør krisehåndteringen lettere. Hvis der ikke foreligger en gennemarbejdet plan, skal der tages udgangspunkt i erfaringer fra tidligere og følgende overvejes.

Sådan navigerer du IT i en krisetid

En af erfaringerne fra finanskrisen i 2008 er, at god virksomhedsledelse gør krisehåndteringen lettere, bidrager til øget modstandskraft og evnen til at håndtere uforudsete hændelser.

Rapport og tjekliste: Guide om krisehåndtering

Når krisen banker på døren, er der brug for tydeligt lederskab. Men det er ikke det hele. I vores rapport får du værdifulde tips til, hvad IT-afdelingen bør tænke på, og du får desuden et værktøj, som hjælper dig med krisehåndteringen.

De to vigtigste IT-spørgsmål under en krise

Midt i en krise er det nødvendigt, at hele organisationen deltager i arbejdet, påtager sig et medansvar og bidrager positivt. Læs mere om, hvilke to vigtige spørgsmål IT-afdelingen bliver nødt til at stille sig selv.

Sådan løser du de fire mest almindelige knuder i din IT-strategi

Her er de mest almindelige årsager til, at du kører fast i din IT-strategi – og svarene på hvordan du kommer videre.